ダウンロードはこちら(1266KB) |
広島大学グローバルキャリアデザインセンターでは、科学技術人材育成費補助事業「科学技術人財育成のコンソーシアムの構築事業(次世代研究者育成プログラム)」『未来を拓く地方協奏プラットホーム』の一環として、国際シンポジウム「博士の挑戦。-グローバルな視点から地方創生と若手研究人材の役割を考える-」を開催します。
広島大学、山口大学、徳島大学の3大学が共同実施機関となり、中国四国地域の他の国立大学等と連携して実施する取組「未来を拓く地方協奏プラットフォーム」が、文部科学省「科学技術人材育成のコンソーシアムの構築事業(次世代研究者育成プログラム)」に採択されました。本コンソーシアムは、中国四国地域の大学、企業、公的機関等が協力し、特に地方創生に力となる博士人材の輩出を目指しています。
本シンポジウムでは、コンソーシアム構成機関に所属する若手研究人材が、「知の創造」、「企業の課題解決」、「社会の課題解決」を担うイノベーター(変革者)として、自身の専門分野の枠を超えて果敢に「挑戦」し、社会の多様な場で活躍していくために必要な養成環境の在り方について、グローバルな視点から議論します。
また、博士課程学生及び若手研究者を対象として、社会の多様な場での活躍を可能とする「トランスファラブルスキル(移動可能なスキル)」の理解と、魅力的なキャリアを自ら創造するためのワークショップも開催します。
【日時】
2015年2月12日(木) 13:00~17:00 国際シンポジウム
17:30~19:30 情報交換会
2015年2月13日(金) 10:00~16:30 ワークショップ
【会場】
シェラトンホテル広島 3F 美波 (情報交換会は 3F 水輝) 広島市東区若草町12-1
対象者:教員、若手研究者、大学院生、企業関係者、大学関係者、12日シンポジウムについては一般の方も可
【スケジュール】
2015年2月12日(木)
12:30-13:00 |
受付 | |
13:00-13:05 | 開会挨拶 | 岡本 哲治 広島大学理事・副学長(社会産学連携・広報・情報担当) |
13:05-13:25 | 講演1 |
「我が国の科学技術政策と若手研究者を取り巻く状況」 |
13:25-13:45 |
講演2 |
「若手研究人材と地域振興」 |
13:45-14:05 | 講演3 |
「『未来を拓く地方協奏プラットフォーム』が目指すもの」 |
14:05-14:35 | 基調講演1 |
“Developing world class researchers” |
14:35-14:45 | 休憩 | |
14:45-15:15 | 基調講演2 |
“The role of doctorates and young researchers in enhancing regional innovation” |
15:15-15:45 | 基調講演3 |
"PhD value: what is the doctorate for? Comparative responses from South Africa and Mauritius" |
15:45-17:05 | パネルディスカッション |
「魅力ある中四国地域の創生に向けて「未来を拓く地方協奏プラットフォーム」は何ができるか」 パネリスト: |
17:05-17:10 | 閉会挨拶 | 江坂 宗春 広島大学副学長(学生支援担当)・グローバルキャリアデザインセンター長 |
17:30‐19:30 |
情報交換会 |
会場 3F 水輝 [会費] 一般5,000円 学生3,000円 |
2015年2月13日(金)
9:30-10:00 |
受付 |
|
10:00-12:30 |
ワークショップ1 |
若手研究人材向けトランスファラブルスキル・ワークショップ(イントロダクション) |
13:30-16:30 |
ワークショップ2 |
若手研究人材向けキャリア開発ワークショップ |
【申込方法】
E-mail本文に必要事項(氏名、所属、連絡先、E-mail、情報交換会の参加・不参加)をご記入のうえ、下記の申込先までお送りください。ワークショップについては、別途ご連絡ください。
【申込締切】
1月30日(金) ※ 申込締切が1月30日(金)となっておりますが、お席に余裕がありますので、申込みを受け付けております。
【お申込み・お問合わせ】
広島大学グローバルキャリアデザインセンター(若手研究人材養成担当)
TEL:082-424-6213 FAX:082-424-4565
E-mail:wakate@hiroshima-u.ac.jp (@は半角にしてお送り下さい)
【共催】 広島大学大学院リーディングプログラム機構 たおやかで平和な共生社会創生プログラム
基調講演者紹介 Profile
Dr. Janet Metcalfe, Chair and Head, Vitae, UK
Dr Janet Metcalfe is Chair and Head of Vitae, whose mission is to lead world class career and professional development of researchers. She is responsible for the implementation of the UK Concordat to Support the Career Development of Researchers, the UK equivalent of the European Charter and Code. She led on the creation of the Vitae Researcher Development Framework, based on the knowledge, skills and attributes of highly effective researchers.
In Europe Janet is a member of the Horizon 2020 Marie Skłodowska-Curie Actions Advisory Group and an expert member on the Steering Group for Human Resources and Mobility Working Group on Researchers Professional Development. She was involved in the development of the European Charter and Code of Practice and the Third (doctoral) Cycle of the Bologna Process.
Ms. Emilda B. Rivers, Program Director, National Science Foundation, USA
EMILDA B. RIVERS is the Director of the Human Resources Statistics Program (HRS) of the National Science Foundation's National Center for Science and Engineering Statistics. As the HRS Director, she is responsible for the collection and dissemination of comprehensive information on the education and employment of scientists and engineers. These data address science and engineering career pathways and inform domestic and international policies. Ms. Rivers has over 25 years of federal statistical service as a mathematical statistician working on establishment and demographic surveys. During these years of service, she has often used her statistical and methodological expertise to design and implement projects that provide previously missing data critical to decision making. Mrs. Rivers holds a master’s degree in survey methodology from the University of Maryland College Park.
Professor Michael A. Samuel, School of Education, University of KwaZulu-Natal, South Africa
Michael Samuel is a Professor in the School of Education, University of KwaZulu-Natal. He has served as a curriculum designer of innovative masters and collaborative doctoral cohort programmes locally and internationally. He has also been a member of the Ministerial Committee on Teacher Education assisting the development of national teacher education policy in South Africa. He has served as former Deputy Dean: Initial Teacher Education and Dean (Faculty of Education, UKZN). His research interest focuses on teacher professional development, higher education, life history and narrative inquiry. He is the recipient of the Turquoise Harmony Institute’s National Ubuntu Award for Contribution to Education.