講演会「科学と人文学 『二つの文化』か否か?」を開催します



総合科学研究科21世紀科学プロジェクト群「教養教育研究開発プロジェクト」では、下記の通り、講演会を開催いたします。

どなたでも参加は自由です。多くのみなさまのご参加をお待ちしております。

(参加費無料・予約不要です






21世紀科学プロジェクト群「教養教育研究開発プロジェクト」講演会

タイトル:科学と人文学 「二つの文化」か否か?

日時:2015年6月18日(木) 16:30~18:00

場所:広島大学東広島キャンパス 大学院総合科学研究科第一会議室(M棟3階)

講演者:ジャン=マルク・レヴィ=ルブロン教授(物理学者・文筆家 ニース大学名誉教授、国際哲学コレージュ元プログラム代表)

言語:英語

主催:教養教育研究開発プロジェクト

連絡先:広島大学大学院総合科学研究科 隠岐さや香  

     e-mail: soki[at]hiroshima-u.ac.jp ([at]は半角@に置き換えて下さい)



概要


1950年代に、C. P. スノウは科学と人文学、すなわち理系と文系の間に分断が起きつつあることを嘆きつつ、「二つの文化」という表現を用いた。しかしながら、欧州の言語の感覚では二つの文化が存在するという考え方自体が矛盾をはらんでいる。というのも、文化(culture)という語は本来単数形でしか考えられえないものだからだ。文化の際だった特徴というのは、それが人間の活動のあらゆる側面の間に存在している有機的なつながりについて表現したり、そのつながりを更に発させることが出来るということにある。断片化されている状態の文化というのは文化ではない。それゆえ、ある特定の「科学の文化」を発展させたり共有したりすることではなく、科学を一般的な文化の中に置き直すことが問題となるのである。





The 21st Century Science Projects: Undergraduate Studies Education

Research Project, Special Invited Talk


Sciences and humanities: two cultures or none?



We are pleased to announce that that Special Invited Talk presented by

Prof. Jean-Marc Levy-Leblond will be held as follows:



Title: Sciences and humanities: two cultures or none?

Date: Thursday, 18th June 2015 16:30 to 18:00

Venue: Hiroshima University, Faculty of Integrated Arts and Sciences, Building M, Meeting Room 1 (3rd floor)

Speaker: Professor Jean-Marc Levy-Leblond (Physicist and essayist, Professor Emeritus at Nice University, Ex-program director at the College international de philosophie)

Language: English

Admission Free, Pre-registration not requested



Organizer: Undergraduate Studies Education Project

Contact: Sayaka OKI

e-mail: soki[at]hiroshima-u.ac.jp (Please replace {at} with @.)



Outline:

In 1950’s C. P. Snow deplored the cultural separation emerging between Science and Humanities, using the famous expression ‘two cultures.’

However, the very idea of the coexistence of two separate cultures is contradictory: the word culture can only be thought of in the singular. The distinguishing feature of culture is precisely its ability to express and develop organic links between all the dimensions of human activity. A fragmented culture is not a culture.

The question, then, is not so much to develop and share a specific 'scientific culture' than to put back science within general culture.


up