
アドミッション・ポリシー / Admissions Policy
ソーシャルデータサイエンスプログラムでは、以下のような志や意欲をもち、それに必要な基礎学力を持つ学生の入学を求める。
(1)社会問題への関心が高く、データサイエンスの知識と分析手法の活用と現実社会への応用に関する知的好奇心にあふれ、地道な努力をいとわない人。
(2)有職者にあっては、職場において直面している懸案・課題をデータサイエンスの目で再度、分析・検討を加えてみようという志を抱いている人。
The Social Data Science Program seeks to enroll students who have the following aspirations and motivations, and who possess the basic academic skills necessary to achieve them.
(1) People who are highly interested in social issues, have an abundance of intellectual curiosity about the use of data science knowledge and analytical methods and their application to the real world, and are willing to make steady efforts.
(2) For those who are employed, those who have a desire to analyze and review the issues and problems they are facing in their workplaces from a data science perspective.
カリキュラム・ポリシー / Curriculum Policy
(1)経済学、経営学を中心とする社会科学と、データサイエンス分野、計算社会科学分野で必要な専門的知識と能力の獲得を促すため、各分野に関連する専門科目を体系的に提供するプログラム専門科目を開設する。
(2)幅広く深い教養と「持続可能な発展を導く科学」の創出への意欲を育成するため大学院共通科目を開設し、さらに人文科学、社会科学及び教育科学全般において共通基盤となる視点や能力を涵養するため研究科共通科目を開設する。
(3)専門領域外の基礎的知見に触れ、広い視野や複眼的思考能力を身に付けるため、他プログラム専門科目として主として専攻する領域以外の授業科目の履修を必修とする。
(4)他分野の専門家と協働して課題解決に取り組む能力を養成するため、専門分野の異なる学生が協働で課題探索に取り組む専門科目の履修を必修とする。
(5)実際の産業界における課題探索と解決を行う実践的能力を養成するため、地域と連携した授業科目の履修を必修とする。
(6)広範な課題発見能力や課題解決能力の涵養のため、研究指導は、主指導教員と、主指導教員とは専門の異なる教員を含む2人以上の副指導教員との複数指導体制(必ず人文社会科学分野の教員と数理・データサイエンス・AI分野の教員1人以上を含む)で行う特別研究を開設する。
(1) To promote the acquisition of specialized knowledge and abilities required in the social sciences, particularly economics and business administration, and in the fields of data science and computational social science, the program will offer specialized courses related to each field in a systematic manner.
(2) Common graduate school subjects are established to cultivate a broad and deep education and a desire to create “science that leads to sustainable development,” and common graduate school subjects are established to cultivate perspectives and abilities that serve as a common foundation for the humanities, social sciences, and educational sciences in general.
(3) Students are required to take courses outside of their main area of specialization as specialized courses in other programs in order to gain a broad perspective and the ability to think from multiple perspectives through exposure to basic knowledge outside of their area of specialization.
(4) In order to cultivate the ability to solve problems in collaboration with experts in other fields, students are required to take specialized courses in which students from different fields of specialization work together to search for problems.
(5) To cultivate the practical ability to search for and solve problems in actual industrial settings, students are required to take courses in cooperation with the local community.
(6) In order to cultivate broad problem-finding and problem-solving skills, special research is conducted under the guidance of a primary supervisor and two or more secondary supervisors, including two or more faculty members with different specialties from the primary supervisor (always including a faculty member in the humanities and social sciences and at least one faculty member in mathematics, data science or AI).
ディプロマ・ポリシー / Diploma Policy
ソーシャルデータサイエンスプログラムでは、以下の能力を身に付け、所定の単位数を修得し、修士論文若しくは特定の課題についての研究の成果の審査及び最終試験又は博士論文研究基礎力審査に合格した学生に、「修士(ソーシャルデータサイエンス)」の学位を授与する。
(1)関係者と協働して、ビジネスとデータに対する理解を深めながら、分析すべき課題の明確化と共通認識を形成できる能力を有している。
(2)主体的にデータサイエンスのどのような手法を用いるべきかを検討し、社会科学的研究課題を設定して研究・分析計画を立てることができる能力を有している。
(3)研究課題に対して、複数ある計算・分析手法から適切かつ効率的なものを選択できる能力を有している。
(4)様々な分野の課題に関連付けて分析結果を分かりやすく説明できる能力を有している。
(5)現在の分析手法の社会科学分野の研究課題に対する問題点や制約について理解する能力を有している。
(6)人々の行動に関する最新の大規模データとそこに含まれる課題を認識する能力を有している。
(7)修士学位取得者としての使命を自覚し、高い倫理観を有している。
The Social Data Science Program awards a “Master of Social Data Science” degree to students who have acquired the following abilities, acquired the prescribed number of credits, and passed the examination of the results of their master's thesis or research on a specific topic, and the final examination or the examination of basic skills for doctoral thesis research. The degree of “Master (Social Data Science)” is awarded to students who have acquired the following abilities.
(1) The ability to work with stakeholders to deepen their understanding of business and data while clarifying issues to be analyzed and forming a common understanding.
(2) The ability to proactively consider what methods of data science should be used, set social scientific research questions, and formulate research and analysis plans.
(3) The ability to select appropriate and efficient methods from multiple computational and analytical methods for a research problem.
(4) The ability to relate analytical results to issues in various fields and explain them in an easy-to-understand manner.
(5) The ability to understand the problems and limitations of current analytical methods for research issues in the social sciences.
(6) The ability to recognize the latest large-scale data on people's behavior and the issues involved.
(7) Be aware of their mission as master's degree holders and possess high ethical standards.