寄贈本の紹介(2025年度)

Matter and Life in Coleridge, Schelling, and Other Dynamical Idealists

Matter and Life in Coleridge, Schelling, and Other Dynamical Idealists_表紙

編者:Peter Cheyne
発行所:Springer

寄贈者からのメッセージ

This book provides an interdisciplinary view of matter and life in early-modern to Romantic-era Germany and Britain (1600–1850). It interrelates key theories of matter and the life sciences from Jakob Böhme, Ralph Cudworth, G. W. Leibniz, Anthony Cooper (Shaftesbury), Immanuel Kant, J. W. Goethe, Novalis, Friedrich Schelling, G. W. F. Hegel, S. T. Coleridge, and Arthur Schopenhauer. Schelling’s centrality in the philosophy of nature is highlighted but also Coleridge’s role in importing and adapting German philosophical and scientific insights into the domain of British science runs through the book. Under the umbrella term of ‘dynamical idealists’, Peter Cheyne refers to investigators into an experiential study of nature involving mysticism, chemistry, and empirical accounts of physical matter.

本書は、17世紀から19世紀半ばにかけてのドイツおよびイギリスにおける物質と生命の思想を学際的に論じるものである。ヤーコプ・ベーメ、ラルフ・カドワース、ライプニッツ、シャフツベリ、カント、ゲーテ、ノヴァーリス、シェリング、ヘーゲル、コールリッジ、ショーペンハウアーらの物質および生命科学理論を相互関連づける。シェリングの自然哲学における中心的役割を強調すると同時に、コールリッジがドイツ哲学・科学の洞察をイギリス科学に導入・応用した意義を明らかにする。「動的観念論者(dynamical idealists)」という包括的概念のもとで、本書は、神秘主義・化学・物質の経験的考察を含む自然の体験的研究の系譜を探究する。

Imperfectionist Aesthetics in Art and Everyday Life

Imperfectionist Aesthetics in Art and Everyday Life_表紙

編者:Peter Cheyne
発行所:Routledge

寄贈者からのメッセージ

This book presents interdisciplinary research on the aesthetics of perfection and imperfection. It expands the aesthetics of imperfection into philosophy, music, literature, urban environment, architecture, art theory, and cultural studies. The aesthetics of imperfection is typified by organic, unpolished production and the avoidance of perfect finish, instead representing living and natural change, and opposing the consumerist concern with the flawless and pristine. The first half of the book is on imperfection across this book explores imperfection in everyday life and branches this further into body, self, and the person, and urban environments. Together, the chapters promote a positive ethos of imperfection that furthers individual and social engagement and supports creativity over mere passivity.

本書は、完全性と不完全性の美学に関する学際的研究を集めたものである。不完全の美学を哲学、音楽、文学、都市環境、建築、美術理論、文化研究へと拡張する。不完全の美学は、有機的で未研磨の生成過程、完璧な仕上げの回避に特徴づけられ、生命的・自然的な変化を表現するものであり、無欠性を追求する消費文化への批判的対抗軸をなす。本書前半は、日常生活における不完全性の諸相を論じ、身体・自己・人格、そして都市環境へと議論を広げる。全体として、不完全性を肯定的価値として捉え、創造的関与を促す倫理的・社会的姿勢を提示する。

Coleridge’s Contemplative Philosophy 

Coleridge’s Contemplative Philosophy_表紙

著者:Peter Cheyne
発行所:Oxford University Press

寄贈者からのメッセージ

PHILOSOPHY, or the doctrine and discipline of ideas' as British Romantic poet and philosopher S. T. Coleridge understood it, is the theme of this book. It considers the most vital and mature vein of Coleridge's thought to be the contemplation of ideas objectively, as existing powers. A theory of ideas emerges in critical engagement with thinkers including Plato, Plotinus, Böhme, Kant, and Schelling. A commitment to the transcendence of reason, central to what he calls the spiritual platonic old England, distinguishes him from his German contemporaries. The book also engages with Coleridge's poetry, especially in a culminating chapter dedicated to the Limbo sequence. This book pursues a theory of contemplation that draws from Coleridge's theories of imagination and the Ideas of Reason in his published texts and extensively from his thoughts as they developed throughout unpublished works, fragments, letters, and notebooks. 

本書の主題は、イギリス・ロマン派の詩人で哲学者であるS・T・コールリッジが理解した「哲学、すなわち理念の学説と修練」である。コールリッジ思想の最も重要で成熟した部分を、理念を客観的に、すなわち実在する力として観想することに見出す。本書では、プラトン、プロティノス、ベーメ、カント、シェリングらとの批判的対話を通して理念の理論を展開する。理性の超越性への信念は、彼が「精神的プラトン主義の古きイングランド」と呼ぶ伝統の中心をなし、同時代のドイツ思想家たちと一線を画すものである。さらに、詩作にも踏み込み、とくに《リンボ》連作を論じる最終章において、コールリッジの詩と哲学を統合的に考察する。本書は、彼の想像力論および理性の理念論に基づき、未刊草稿、断章、書簡、ノートブックなどに展開された思索を通して、観想の理論を追究している。

The Philosophy of Rhythm: Aesthetics, Music, Poetics

The Philosophy of Rhythm: Aesthetics, Music, Poetics_表紙

編者:Peter Cheyne, Andy Hamilton, Max Paddison
発行所:Oxford University Press

寄贈者からのメッセージ

Rhythm is the pulse that animates poetry, music, and dance across all cultures. Yet the recent explosion of scholarly interest in the aural dimensions of aesthetic experience—particularly in sociology, cultural and media theory, and literary studies—has yet to explore this fundamental category. This book furthers the discussion of rhythm beyond the technical vocabularies of musicology and prosody and explores a range of key questions: What is the distinction between rhythm and pulse? What is the relationship between everyday, embodied experience and the specific experience of music, dance, and poetry? Can aesthetics offer an understanding of rhythm that helps inform our responses to visual and other arts, as well as music, dance, and poetry? What is the relation between psychological conceptions of entrainment, and the humane concept of rhythm and meter?

リズムは、あらゆる文化において詩・音楽・舞踊を駆動する脈動である。しかし、美的経験の聴覚的側面に対する学術的関心が近年高まる一方で、リズムという根本的カテゴリーは十分に探究されてこなかった。本書は、音楽学や韻律学の専門語彙を超えてリズムの哲学的議論を展開し、次のような問いを論じる。リズムと拍動の区別とは何か。日常的・身体的経験と音楽・舞踊・詩の特有の経験とはどのように関わるのか。美学は、音楽や詩だけでなく視覚芸術にも通じるリズム理解を与えうるのか。心理学的な「同調(エントレインメント)」の概念と、人文学的なリズムおよび韻律の概念の関係は何か。本書はこれらの問いを通して、芸術と人間経験の根底にあるリズムの哲学を再考する。

Coleridge and Contemplation

Coleridge and Contemplation_表紙

著者:Peter Cheyne
発行所:Oxford University Press

寄贈者からのメッセージ

Coleridge and Contemplation is a book on Samuel Taylor Coleridge, founding poet of British Romanticism, critic, and author of philosophical, political, and theological works. Coleridge developed his thinking about the symbolizing imagination, a precursor to contemplation, into a theory of contemplation itself, which for him occurs in its purest form as a manifestation of 'Reason'. Coleridge is a particularly challenging figure because he was a thinker in process, and something of an omnimath, a Renaissance man of the Romantic era. The dynamic quality of his thinking, the 'dark fluxion' pursued but ultimately 'unfixable by thought', and his extensive range of interests make a philosophical yet also multi-disciplinary approach to Coleridge essential. This book opens up a neglected aspect of the work of Britain's greatest philosopher-poet—his analysis of contemplation, which he considered the highest of human mental powers.

本書は、イギリス・ロマン派の創始的詩人であり、批評家、哲学・神学思想家でもあるサミュエル・テイラー・コールリッジを主題とする。コールリッジは象徴的想像力の理論を深化させ、それを観想(contemplation)の理論へと発展させた。彼にとって観想は、理性(Reason)の最も純粋な現れとして生起する行為である。コールリッジは、思索途上の哲学者であり、ロマン派時代の万能学者でもあったため、彼の動的かつ流動的な思考を理解するには、哲学的かつ学際的な視座が不可欠である。本書は、これまで軽視されてきたコールリッジ思想の一側面—すなわち人間の精神的能力の頂点に位置づけられる観想の分析—を明らかにしている。

RELIEF vol.18 À l’École du vivant : Enseigner la littérature avec les humanités environnementales

RELIFE_表紙

編者:Aude Jeannerod, Morgane Leray et Olivier Sécardin
発行所:RADBOUD UNIVERSITY PRESS

寄贈者からのメッセージ

Les questions environnementales entraînent une reconfiguration globale de nos modes d’être au monde et de le penser, à laquelle les études littéraires n’échappent pas. Parce que toute crise appelle une décision, celle de relever le défi de l’adaptation, ce numéro de Relief fait le point sur les nouvelles dynamiques de recherche qui animent les « études littéraires environnementales » et leur didactique : leur historicité, leurs potentialités, les espoirs de renouvellement qu’elles portent, les hybridations interdisciplinaires qu’elles réinventent comme les doutes sur leur pouvoir à « réparer le monde ».

Environmental issues are leading to a global reconfiguration of our ways of being and thinking about the world, and this also applies to literary studies. Since every crisis calls for a decision to face the challenge of adaptation, this issue of Relief takes stock of the latest research driving 'environmental humanities' and their didactics: their historicity, their potential, the hopes for renewal they hold out, the interdisciplinary hybridisations they are reinventing and the doubts about their ability to 'repair the world'.

レッシング喜劇選集

レッシング喜劇選集_表紙

訳者:小林英起子
発行所:株式会社 同学社

寄贈者からのメッセージ

 この翻訳書は、18世紀中頃のドイツ演劇黎明期に活躍した劇作家ゴットホルト・エフライム・レッシングが18才の頃書いた処女作『若い学者』(1747)の他、20才前後の作品『女嫌い』(1748)と異色の社会的喜劇『ユダヤ人』(1749)の三篇の喜劇を収録したものである。
 『若い学者』ではレッシング自身が座学の秀才であることに決別して、青二才の大学生が学者気取りで悦に入る様を諷刺的に描いている。ラテン語の格言を話題に父と子がやりとりをする場面やうぬぼれた大学生が下女や下僕からもやり込められる場面が痛快である。
 『女嫌い』ではイタリアのコメディア・デッラルテの影響も見られ、離婚を経て女嫌いになった父親が、息子の婚約者である男装の女性に翻弄される。『ユダヤ人』ではユダヤ人に対する偏見が問われ、観客の予想を裏切る高潔なユダヤ人の旅人とドイツ人の男爵との友情が描かれている。後の傑作『賢者ナータン』との萌芽とも言うべき斬新な喜劇である。

戦争社会学研究vol.9 戦争と観光/家族のなかの戦争

戦争と観光/家族のなかの戦争_表紙

編者:戦争社会学研究会
発行所:図書出版みぎわ

弥生墳丘墓と手工業生産

弥生墳丘墓と手工業生産_表紙

著者:野島永
発行所:(株)同成社

寄贈者からのメッセージ

中国・四国地方を中心とした弥生墳丘墓の変遷を、地域首長たちの手工業生産や交易活動との相関をふまえて概括し、その発展過程と系譜を整理しつつ、弥生墳丘墓造営の根源的な事由を究明する。

倫理学から教育と平和を考える

倫理学から教育と平和を考える_表紙

編者:衛藤吉則
発行所:株式会社ナカニシヤ出版

寄贈者からのメッセージ

本書『倫理学から教育と平和を考える』は、教育と平和の問題を倫理学研究の重要な課題として広く国内外に発信してきた広島大学名誉教授・越智貢先生(情報倫理学の権威)と、その流れをくむ倫理学研究室出身者による研究成果論集といえる。本書は、第1部「教育理論」、第2部「教育実践」、第3部「和解・平和理論」の3部構成となっている。執筆者は、第1部が、嶋崎太一(長野工専)、硲智樹(広島大学)、池辺寧(奈良県立医科大学)、伊藤潔志(桃山学院大学)、上野哲(小山工専)、衞藤吉則(広島大学)、第2部が、秋山博正(兵庫教育大学)、上村崇(福山平成大学)、後藤雄太(広島大学)、衞藤吉則(広島大学)、第3部が、後藤弘志(広島大学)、奥田秀巳(北海道教育大学)、桐原隆弘(広島大学)、村若修(鹿児島女子短期大学)である。

ポピュリスト・ナポレオン 「見えざる独裁者」の統治戦略

ポピュリスト・ナポレオン_表紙

著者:藤原翔太
発行所:株式会社KADOKAWA

寄贈者からのメッセージ

「軍事独裁」の象徴として語られ、現在も権威主義者に影響を与え続けるナポレオン・ボナパルト。彼が侵略戦争で得た人気と、クーデタで手にした地位を支えたのは、革命に倦んだ民衆の「本音」を掬い取る〈選挙〉と〈調整〉の戦略だった! パリから遠く離れたコルシカの議員一族に生まれ、地元の選挙戦と占領地統治で磨いた政治力を駆使し、男は革命期のエリートの思惑を超えて、「共和国の皇帝」へとのぼりつめる……。第24回大佛次郎論壇賞を受賞した気鋭のフランス史家が「見えざる独裁」のメカニズムを描く。


up