マット運動の授業におけるCLIL体育の実践に関する研究 [磯村美菜子]

(概要) マット運動の授業におけるCLIL体育の実践に関する研究

 本研究では,中学3年生のマット運動の授業において,英語で体育を行うCLIL体育を実践し,その成果と課題について検討を行った。CLIL体育の実践に当たっては,単元の前半にCLIL的な活動を含み,1時間の授業の中でも部分的にCLIL的な活動を取り入れた。その結果,CLIL体育を継続して行うことで言語面における成果があることや,思考を軸に置いた探究活動がCLIL体育を活性化させることが明らかとなった。

(abstract) The Practical Study of “CLIL Taiiku” in Mat Exercises During Physical Education Classes

 In this study, “CLIL Taiiku” was practiced during mat exercises in physical education classes for the junior high school third-grade students. The aim of this study was to verify the achievements and issues of the practice. This practice applied “Light CLIL” and “Partial CLIL,” which included CLIL-like activities in the first half of the unit and part of the classes. As a result, it was clarified that continuous “CLIL Taiiku” affects the achievements in language and the cognitive activities improve with the “CLIL Taiiku.”


up